|
Op 11 februari 2004 werd in het kader van de film 'De uitbreiding van
polder Mastenbroek' een bijeenkomst georganiseerd rondom het thema polderuitbreiding.
Aan deze dag werd medewerking verleend door 15 deskundigen: Nico Beun (Innovatienetwerk
Groene Ruimte en Agrocluster), Wim Boetze (Dienst Landelijk gebied), Tiem
van Dalfsen (lid Provinciale Staten Overijssel), Vincent Kuypers (Alterra),
Sjaak Langenberg (beeldend kunstenaar/publicist), Hans van der Markt (ontwerper),
Ivonne de Nood (Dienst Landelijk gebied), Hans Oerlemans (OKRA landschapsarchitecten),
Rob Roggema (provincie Groningen), Wim Timmermans (Alterra), Marco van der
Vegte (melkveehouder, Mastenbroek), Adriaan Velsink (provincie Overijssel),
Wim Voogt (OKRA landschapsarchitecten) en Ester van de Wiel (ontwerper).
Voor het oog van de camera werden drie strategieën ontwikkeld. Eén van de
plannen is speciaal voor de film verder uitgewerkt door ontwerper Ester
van de Wiel. Sjaak Langenberg leidde de dag in met de onderstaande tekst.
Is de uitbreiding van polder Mastenbroek een domme strategie? Tussen het
bedenken van de campagne tot uitbreiding van Polder Mastenbroek en de start
van het ten uitvoering brengen van dit project zit anderhalf jaar. Genoeg
tijd om twijfels te krijgen over je strategieën. Toen ik het plan bedacht
was de Ruimtelijke Ontwikkelingsvisie voor de polder nog niet gereed. Inmiddels
heeft de polder gesteund door de visie en de Provincie Overijssel een eerste
succes geboekt; een weg die de polder zou doorsnijden ten noorden van de
Vinex-locatie Stadshagen is van tafel. Toen ik mijn plan tot uitbreiding
van de polder op de jaarvergadering van Polderbelangen Mastenbroek presenteerde
zat iedereen aan het gebak om deze overwinning op de stad te vieren. Meeliftend
op dit succes hield ik een vlammend betoog voor de expansiegedachte onder
het motto, 'als het mogelijk is om iets tegen te houden, is een offensieve
strategie voor de polder de logische volgende stap'. Tijdens mijn betoog
maakte de scepsis over het kunstproject plaats voor een zaal vol glimlachende
Mastenbroekers. Het was een mooi gezicht, al die grijnzende koppen boven
die gebakjes. Wie deze scène later in de film ziet, zal denken dat het gebak
werd gegeten ter viering van de aanstaande expansie, of dat de leden van
Polderbelangen Mastenbroek áltijd aan het gebak zitten. Misschien zijn ze
in de polder toch niet zo calvinistisch als iedereen wel denkt? Niet iedereen
was die avond in 't Trefpunt in Mastenbroek positief gestemd over het tegenhouden
van de weg. De weg zal de polder op termijn eerder van sluipverkeer ontlasten
dan dat het de polder tot last is, was het motief van sceptici. Misschien
waren zij wel degenen die werkelijk over de horizon van Mastenboek heen
konden kijken, die de problematiek in een groter verband konden plaatsen?
Zij dachten in ieder geval niet defensief.
Op 28 januari jongstleden vond in de IJsselhallen in Zwolle de Emigraria
plaats, de beurs voor boeren en tuinders met emigratieplannen. Eén van de
stands op deze beurs bood informatie over Stadshagen II, het stadsdeel van
Zwolle in Québec, Canada. "Door de expansiedrift van Polder Mastenbroek
is Zwolle genoodzaakt naar Canada uit te wijken, omdat daar nog voldoende
ruimte is voor grootschalige stadsuitbreidingen," aldus Nathalie d'Aragon,
de Canadese vertegenwoordigster van de Gemeente Zwolle die deze stand bemande.
"Als u in Zwolle wilt blijven wonen, zult u naar Canada moeten emigreren,"
sprak d'Aragon. Wat de verbaasde omstanders niet wisten, was dat Nathalie
d'Aragon in een filmdecor stond. Niet de boeren, maar de stadsbewoners emigreren
in de gespiegelde werkelijkheid van onze film. De projectie van de Vinex-locatie
Stadshagen op Canadees grondgebied was zo geloofwaardig dat menig beursbezoeker
zich moeiteloos verplaatste in dit Canadese stadsdeel van Zwolle. De werkelijkheid
had maar een klein duwtje in de rug nodig. Een bestaande folder waarin de
rustieke houten twee-onder-een- kapvilla's Appleton, Bloomingfield en Commonwood
werden aangeprezen, gaven we alleen een nieuwe voorkant met als titel: 'Zwolle
bouwt in Canada.'
Films worden vaak niet chronologisch gedraaid. We filmden de scène op de
emigratiebeurs, terwijl we nog niet eens weten hoe en waar de polder gaat
uitbreiden, en of het wel zo'n fysieke expansie betreft. Gaat het niet veel
meer om een mentale uitbreiding van het denken over ruimtelijke ordening?
"Mastenbroek moet Mastenbroek blijven," vinden de bewoners, maar vele Mastenboekers
houden er een dubbele moraal op na. Als de stad zwaait met een dikke portemonnee
verdwijnt het poldersentiment als sneeuw voor de zon. Sommige boeren aan
de randen van de polder zingen het zolang mogelijk uit, tot ze op een mooie
dag hun land goed kunnen verkopen. Er schijnen zelfs Mastenbroekers te zijn
die, god betere het, hun boerderij na verkoop hebben ingeruild voor een
Vinex-woning. Een boer die in de veronderstelling verkeerde dat hij zijn
grond zou kunnen verkopen, maar van een koude kermis thuis kwam, kreeg de
bijnaam 'De weekendmiljonair.'
De expansiegedachte leeft vooral bij Mastenbroekers die het land van noodlijdende
collega's opeten. Schaalvergroting is aan de orde van de dag in de agrarische
sector, want velen geven de pijp aan Maarten, waar anderen op hun beurt
van profiteren. Ook zijn er nog steeds zonen te vinden die het bedrijf van
hun vader willen overnemen. Tegen de achtergrond van een noodlijdende sector
willen we juist deze ambitieuze Mastenbroekers portretteren in onze film.
Hun ambities krijgen binnen de context van de expansiegedachte een extra
lading. Waar Netwerk bericht over de crisis in de landbouw, begeleid door
de onheilspellende klanken van Once upon a time in the West, of de
aanstaande bebouwing van het Groene Hart begeleidt met de soundtrack van
een thriller, vertellen wij een ander verhaal. Dat van hoop, ambities en
vrij denken, een verhaal dat indruist tegen de bestaande verhoudingen, dat
nieuwe feiten boven tafel brengt. De inversie is de leidraad voor deze portrettering,
het rollenspel biedt ons de ruimte om dit nieuwe verhaal te vertellen.
Is de expansiegedachte wel een goede strategie? Nog steeds ben ik van mening
dat niet de beste argumenten, maar de posities waarin mensen verkeren de
uitkomst bepalen voor het denken over de polder. De bestuurlijke verdeling
van Mastenbroek waarover u in het boek 'Omarmd door IJssel en Zwartewater'
heeft kunnen lezen, is van grote invloed geweest op het denken over de polder.
Polderuitbreiding zal vanuit de bestaande politieke verhoudingen, of vanuit
commerciële motieven nooit worden onderzocht. De 'vrije ruimte' die de beeldende
kunst biedt, maakt het mogelijk om polderuitbreiding te onderzoeken, en
maakt het mogelijk om deskundigen binnen de ruimtelijk ordening vrijer te
laten nadenken over ruimtelijke ontwikkelingen, los van allerlei randvoorwaarden
en bestaande machtsverhoudingen. Door ruimtelijke ordeningsprocessen vanuit
de beeldende kunst te becommentariëren en te beïnvloeden kunnen ideeën ontstaan
die binnen de bestaande verhoudingen nooit een kans zouden kunnen krijgen.
Met sommigen van u heb ik al eerder van gedachten gewisseld over polderuitbreiding.
De werkelijkheid bleek weer eens absurder dan dat je het zelf kunt bedenken,
want moeiteloos werd het begrip gekoppeld aan maatschappelijke- of wetenschappelijke
ontwikkelingen, waardoor het plan ineens wortel schoot in de realiteit.
Enerzijds spreken wij u vandaag aan op uw expertise waardoor het project
aan realiteitszin wint, anderzijds sporen wij u aan tot creativiteit, tot
vrij en radicaal denken.
Het ontwikkelen van het scenario voor de film is steeds een strijd geweest
tussen realisme en absurdisme. Het absurdisme biedt ruimte voor een radicale
visie op de polder en ruimtelijke ontwikkelingen. Het absurdisme is compromisloos
en a-politiek. De ontwikkeling van het scenario staat haaks op de ontwikkeling
van de structuurvisie die voorbeeldig volgens het poldermodel tot stand
is gekomen, met inspraak en de hele reutemeteut. Het zal u dan ook niet
verbazen dat de betrokkenen bij de structuurvisie die ik uitnodigde om hun
huiswerk over te doen binnen onze filmische werkelijkheid, hun enthousiasme
niet onder stoelen of banken staken. 'Hè, hè, nu kunnen we echt een leuk
plan gaan maken,' zag je ze denken. Een reactie die mij ook wel enigszins
treurig stemde, want waarom lieten ze zich niet eerder gaan, en bedachten
een wereldplan. Wat hield hen tegen?
Ze wilden serieus genomen worden, en juist die ambitie werd hen fataal.
Velen laten zich vrijwillig doodknuffelen door de realiteit, omdat de angst
om niet serieus genomen te worden diep geworteld zit. Ook ik dreigde in
die valkuil te trappen toen ik het voornemen had om deskundigen bij de film
te betrekken om de polderuitbreiding te laten doorrekenen. Trok ik mijn
eigen deskundigheid in twijfel? Mijn ambities leken steeds meer op die van
mijn voorgangers die met de beste bedoelingen een visie op de polder gaven.
Ik zag mezelf in de spiegel die ik anderen wilde voorhouden. Mijn verlangen
naar een absurdistisch scenario dat wortels schiet in de realiteit werd
regelmatig gevoed door reacties op mijn plannen. Tijdens de jaarvergadering
van Polderbelangen Mastenbroek werd door enkele leden de realiteitszin van
mijn onderneming becommentarieerd. In de discussie die werd gevoerd door
de commissie die aan het filmproject een Belvedereproject-subsidie toekende,
stond ook de vraag centraal of de film slechts een 'provocerende karikatuur'
was, of dat er werkelijk een inhoudelijke discussie op gang gebracht kon
worden. Daar tegenover stond de visie van Wim Timmermans van Alterra die,
toen ik hem bezocht, opmerkte dat de kracht van het plan juist lag in de
autonomie en radicaliteit van het denken. "Overschat de deskundigen niet,''
luidde zijn advies.
Vanaf het moment dat ik besloot om deskundigen te betrekken bij de ontwikkeling
van het scenario voor polderuitbreiding, dacht ik terug aan het jeugdprogramma
'De stratenmaker op zee show' uit de jaren zeventig. Zodra ik het woord
deskundige in de mond neem, zie ik Aart Staartjes met coupe Einstein die
de wet van de communicerende vaten uitlegt. Dit hardnekkige oerbeeld van
de wetenschapper relativeert de deskundigheid.
In 'De encyclopedie van de domheid' beweert Matthijs van Boxsel dat de wereld
evengoed verklaard kan worden aan de hand van blunders, stomme fouten, en
domme zetten. Faalangst staat creativiteit in de weg. "Er is talent voor
nodig om een slecht werk te maken," zei één van mijn docenten op de kunstacademie
destijds. Het is een regel die ik nu overdraag op mijn eigen studenten.
Mislukte proeven staan aan de basis van vele uitvindingen, want de mislukking
opent de ogen voor een zijpad. De plakrand op Post-it memoblaadjes is het
directe gevolg van een mislukte proef met lijm. "De enige vruchtbare oplossing
is een omkering van het perspectief: intelligentie is niets meer dan het
product van een reeks min of meer mislukte pogingen greep te krijgen op
de domheid. Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen,''
aldus Matthijs van Boxsel in 'De encyclopedie van de domheid.'
Kortom: absurdisme is geen onschadelijk grap die de werkelijkheid slechts
parodieert. Beeldende kunst die zich met ruimtelijke ordening bemoeit, is
geen dwaling die zich moeiteloos opzij laat schuiven door specialisten.
En ik spreek u vandaag niet alleen aan op uw deskundigheid, maar ook op
uw domheid!
Grijp daarom uw kans. Kijk over de grenzen van de polder en uw discipline
heen. Nu kan het. Spreek u vrij uit, en schroom de camera niet. In de wondere
wereld van "De uitbreiding van polder Mastenbroek" is de beeldende kunst
de beschermengel van al uw uitspraken.
In 1996 bezocht ik IJsland, land van ijs en vuur. Toen ik bij het Myvatnmeer
mijn tentje had opgezet n een vulkanisch actief gebied met uitzicht op een
krater van een kilometer doorsnee die in één dag was ontstaan, droomde ik
's nachts dat Boxtel door lavastromen werd bedreigd. Boxtel!
De indrukwekkendste, vulkanisch actieve gebieden die ik bezocht waren juist
niet de gebieden die nasmeulden, waar kraters zich opwierpen ten koste van
steden en mensen, waar Neil Armstrong zijn landing op de maan oefende. De
absurditeit van vulkanische activiteit werd pas voelbaar op plekken die
op Nederland leken. In IJsland zag ik pruttelende gaten in een grasveldje
dat leek op het Beatrixpark in mijn woonplaats. In Nieuw-Zeeland bezocht
ik een stadspark dat niet als tourist attraction werd aangemerkt,
maar waar wel stoom tussen de hortensia's opsteeg, waar sommige bomen wit
uitsloegen door het vuur dat ze aan de schenen werd gelegd. Als ik nu een
hondenuitlaatplek zie, of een andere uitwas van de Nederlandse regeldrift,
denk ik altijd aan de kolkende massa onder de graszoden. Niet alleen Boxtel
wordt bedreigd, het gevaar loert overal en het zet me op scherp.
Je zal maar in opdracht van de dienst Ruimtelijke Ordening van Reykjavik
werken aan de structuurvisie voor de Vatnajokulgletcher, of je zal maar
bij de IJslandse plantsoenendienst een geiserveld moeten onderhouden. Zodra
tektonische platen over elkaar gaan schuiven komt het begrip ruimtelijke
ordening in een hele ander context te staan. Alhoewel. Toen ik aan het einde
van mijn reis door IJsland de buitenwijken van Reykjavik inreed werd ik
geconfronteerd met een kunstwerk op een rotonde. IJsland was wel de laatste
plek waar ik kunst in de openbare ruimte had verwacht.
In Nederland is de strijd tegen het water, een andere natuurlijke oerkracht,
een leidraad in de ruimtelijke ordening, maar soms heb ik het idee dat we
wel erg ver zijn afgedwaald. Dit land verdrinkt in de hoeveelheid plannen
en deskundigen. Mastenbroek is vele malen overstroomd, door water en door
plannen. Het waterpeil wordt continu in de gaten gehouden. Naast het oude
stoomgemaal Veneriete van Mastenbroek, op een plek waar je wordt herinnerd
aan wie er de baas is in de ruimtelijke ordening, gaat u zodadelijk met
elkaar in gesprek over polderuitbreiding.
Is de uitbreiding van de polder een aardbeving in de ruimte ordening met
flats in de polder en koeien in het centrum van Zwolle? Is het een nieuw
geloof dat zich over Nederland verspreidt als een hersenspoeling? Wordt
het veroorzaakt door een rups die menselijk eiwit produceert? Is het een
virus dat muteert? Is het een nieuwe energiebron die wordt opgewekt uit
de resten van dode dieren? Is het een fysieke expansie of een mentale uitbreiding
van het denken over ruimtelijke ordening? Is het een cruiseschip vol studenten
dat aanmeert aan de Bisschopswetering, en één klap de kamernood in Zwolle
ongedaan maakt? Is het een nieuw verslavend gewas dat stad en land tot elkaar
veroordeelt, zoals een dealer een junkie in een wurggreep houdt? Ik heb
mij allerlei voorstellingen gemaakt van de uitbreiding van polder. Het beeld
dat het meest beklijfde was dat van de polder die een eigen leven gaat leiden.
De polder die dwars door alle bestuurlijke lagen heen, tegen goedbedoelde
toekomstplannen in, met geen enkel respect voor zijn cultuurhistorie, 's
nachts stiekem oprukt. Een bedacht landschap dat tijdens een hete zomer
genetisch evolueert in een hongerig organisme dat de afdelingen ruimtelijk
ordening van de omliggende steden met huid en haar verslind. Een wezen met
een eigen oncontroleerbare wil. Ik zag kolkende weteringen en dampende velden.
's Nachts klonk de polder als een pruttelend koffiezetapparaat.
Het is deze onderhuidse spanning die we in onze film willen laten opborrelen.
De Mastenbroekers dragen bij aan dit mysterie, want zij zullen niet snel
het achterste van hun tong laten zien. Maar kijk uit, want mijn spellingchecker
maakt hartenbrekers van Mastenbroekers!
Het koffiezetapparaat brengt mij bij enkele huishoudelijke mededelingen.
In onze film is de uitbreiding al in volle gang. De uitbreidingstrategieën
die u vandaag ontwikkeld zijn in de context van onze film geen plannen die
de eindstreep niet zullen halen. Nee, de deskundigen in onze film werken
aan een plan dat daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Het is zelfs al uitgevoerd
als je de film bekijkt. De uitbreiding is gaande. In de film val je midden
in dit proces. Daarom zou ik u willen verzoeken om vandaag zoveel mogelijk
in de tegenwoordige tijd over plannen met elkaar te spreken. Woorden als
'misschien' en 'wellicht' zijn taboe. De uitbreiding van polder Mastenbroek
is een voldongen feit. U staat aan de wieg van de uitbreiding, niet gehinderd
door vergunningen, politici met geheime agenda's, of ingewikkelde inspraakprocedures.
Of juist wel, maar in uw plan weet u deze bestaande structuren naar uw hand
te zetten.
Tijdens de jaarvergadering van polderbelangen Mastenbroek vertelde fysiotherapeut
Jack Leisink, die aan de rand van de polder woont, het waargebeurde verhaal
over een aantal kinderen dat bij gebrek aan speelplekken in Amsterdam hun
zakgeld in parkeerautomaten gooiden om zo speelruimte op te eisen. Tot ergernis
van de automobilisten, want ze konden niets tegen deze actie beginnen. De
kinderen speelden het spel mee volgens de regels, en uiteindelijk werden
ze beloond met een echte speelplaats. Het verhaal van Leisink was het antwoord
op een scepticus die het effect van onze film op de realiteit betwijfelde.
Ik hoop dat u in het opeisen van meer speelruimte in de ruimtelijke ordening
net zo inventief bent als deze kinderen. En ik wens u een goede discussie
toe.
© Sjaak Langenberg, 2004. Alle rechten voorbehouden. Deze tekst wordt uitsluitend aangeboden voor persoonlijk gebruik. Niets uit deze publicatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.
|