|
Titel: Verruil je huissleutel voor een sterk verhaal |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ROTTERDAM – Toeristen die zich tegen betaling in Jemen laten ontvoeren. Miljonairs die astronomische bedragen neerleggen voor een reis door de ruimte. Is het nog mogelijk een authentieke ervaring te creëren in een door media beheerste cultuur waarin niets meer aan de verbeelding wordt overgelaten? Sjaak Langenberg & Rosé de Beer introduceerden 'Verruil je huissleutel voor een sterk verhaal' in reactie op de doorgedraaide beleveniseconomie en de dagelijkse praktijk van de opdrachtgever van hun project, een bedrijf dat beleveniscadeaus aanbiedt. Wat moet je mensen cadeau doen die alles al hebben? Langenberg en de Beer draaiden de rollen om: als mensen een belevenis cadeau wilden krijgen moesten ze voor één dag hun huis en huissleutel aan hen af te staan af in ruil voor een bijzonder verhaal over hun woonomgeving. In hun tijdelijke verblijfplaatsen werkten Langenberg en de Beer aan een tekst waarin de dagelijkse leefomgeving van de afwezige bewoners subtiel werd veranderd door alleen de verbeeldingskracht. Zonder iets in of aan de huizen te veranderen, brachten ze een metamorfose in woorden tot stand. Na afloop ontvingen de bewoners het hoofdstuk over hun huis per post. Makers en bewoners ontmoetten elkaar nooit. Links |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||